11 zaujímavých miest v turistickom meste Ohrid

Kaneo, Ohrid

Ako sa dostať do Ohridu?

Ráno som si pobalila veci a spolu s mojím novým kamarátom z Fínska sme išli na autobusovú stanicu v Skopje nájsť autobus, ktorý by nás odviezol do najturistickejšieho mesta v Macedónsku – do Ohridu. Zo Skopje do mestečka Ohrid odchádza niekoľko autobusov denne. Lístok stojí 500 DEN a cesta trvá okolo 3 hodín. Celú dobu sme prechádzali nádhernou macedónskou hornatou krajinou.

Ak máte rezervovaný hotel v centre mesta, nemusíte vystupovať na autobusovej stanici, pretože autobusy stoja aj na zastávke pri centre mesta. Taxík z hlavnej stanice do centra stojí asi 100 DEN.

Ubytovanie v Ohride?

V Ohride som bývala v apartmánovom dome Joce Apartments, kde som zostala nasledujúcich 6 dní. Ubytovanie Joce Apartments je vzdialené iba 2 minúty od centra v pokojnom prostredí. Mala som peknú veľkú izbu s menšou kuchyňou a základným kuchynským vybavením, balkónom s výhľadom na hory a staré mesto, klimatizáciou a televízorom za veľmi dobrú cenu. Ale to, prečo je toto ubytovanie výnimočné je kvôli priateľskému a bláznivému majiteľovi.  Dal mi mapku mesta a vysvetlil mi, ktoré miesta stoja za návštevu v Ohride. Popri tom sme spolu popíjali jeho výbornú 10 ročnú rakiju, s ktorou sa Joce veľmi rád podelí.

Rakija je tradičný macedónsky alkoholický nápoj. Mala som pocit, že ju tam pália a pijú naozaj všetci. Jemnosť rakije sa s našou pálenkou nedá porovnať.

Mestečko Ohrid – Balkánsky Jeruzalem

Ohrid je krásne mesto na brehu jazera Ohrid, ktoré je staré viac ako tri milióny rokov. V roku 1980 bolo mesto vyhlásené za kultúrnu pamiatku UNESCO. Je to jedno z najstarších usadlostí  v Európe a je tiež známe aj ako „Jeruzalem na Balkáne“, pretože v minulosti sa tu nachádzalo 365 kostolov. Jeden kostol na každý deň v roku.

Miesta, ktoré by ste mali navštíviť v Ohride

Poobede som išla na obhliadku mesta. Ohrid sa mi zapáčil hneď na prvej prechádzke cez staré cesto. Začala som krátkym stúpaním po chodníčku z centra mesta k hornej Hornej bráne, ktorá bola v dávnych dobách spojená s antickým divadlom.

Horná brána v Ohride

Za bránou sa rozprestiera starodávne divadlo, jediné helénske divadlo v Macedónsku. Horná časť divadla sa nezachovala, ale spodná časť od konca osemdesiatych rokov 20. storočia slúži ako divadlo, v ktorom sa organizujú rôzne predstavenia, ako sú divadelné hry, koncerty, opery alebo balet.

antique theater, ohrid

Po prehliadke divadla som pokračovala chodníkom smerom hore, až kým som sa nedostala k severnej bráne Pevnosti Kim Samoil. Za malé vstupné asi 30 DEN sa dostanete dovnútra opevnenia, odkiaľ sú dych vyrážajúce výhľady na celé mesto z každej strany.

Pevnosť kráľa Samoila

Výhľad na Ohrid

Lesnou opustenou cestičkou som prešla až ku kostolu Sv. Pantelejmona – Plaošnik. Toto miesto je historicky veľmi významné, pretože tu bola vytvorená abeceda cyrilika. Bolo to aj veľmi dôležité náboženské centrum od raných kresťanských čias, ale aj miesto prvej univerzity v Európe, ktorá bola otvorená v 10. storočí.

Prešla som okolo kostola a išla som sa pozrieť aj dovnútra. Na moje prekvapenie sa tu konala gréckokatolícka omša, a pretože som nikdy nevidela tento obrad, stála som tam a v tichosti pozorovala ľudí a počúvala spevy.

Kostol sv. Pantelejmona – Plaošnik

Pokračovala som opustenou lesnou cestičkou ďalších 5-7 minút, až kým sa predo mnou neocitlo čarovné miesto, ktoré je zlatým klincom Ohridu. Je to Kostol svätého Kanea. Kostol je situovaný na útese s výhľadom na jazero. Sedela som pri kostolíku asi pol hodiny a sledovala toto neskutočne zvláštne miesto.

Kostol Kaneo

Naun

Prechádzkou pozdĺž pobrežia v starom meste sa dostanete k ďalšiemu krásnemu Kostolu sv. Sofie s najväčšou kompozíciou zachovalých fresiek z 11. storočia na svete.

Kostol sv. Sofie

Na hlavnej uličke pozdĺž jazera sa po ľavej strane nachádza dielňa na výrobu papiera. Papier sa tu vyrába starodávnym spôsobom. Môžete si odtiaľto odniesť aj suveníry v podobe pravého papiera s maľbami alebo textami.

Hand-made paper workshop

V tejto uličke časti starého mesta ma zaujali aj domy, ktoré boli postavené v Ohridskej tradičnej architektúre s úzkymi uličkami a tunelmi, pretože domy boli budované nad ulicami, keďže tu nebol dostatok miesta. Kvôli silnému slnku boli domy namaľované na bielo tak, aby ho odrážali a nemajú otvorené priestory kvôli vetru, ktorý veje z jazera.

Tradičná architektúra

Táto cesta vedie až k hlavnému ochridskému prístavu, odkiaľ odchádzajú menšie lode na vyhliadku mesta a dedín z jazera a väčšie lode, ktoré idú do známeho Kláštora svätého Naun.

hlavný prístav v Ohride

Na hlavnej ulici mesta Ohrid nájdete množstvo obchodov a fast foodových jedál. Na konci hlavnej ulici sa nachádza námestie s fontánou a so známym ohridským stromom, ktorý má viac ako 1000 rokov. Po ľavej strane sa nachádza ulica s reštauráciami, ktoré ponúkajú tradičné a veľmi chutné jedlá za primerané ceny. Táto ulica končí na mieste, kde ste začali vašu Ohridskú prehliadku.

starý Plane strom, Ohrid

Môj deň som  ukončila v známej Ohridskej reštaurácii, kde ma zobral veselý majiteľ môjho ubytovania. Reštaurácia sa nachádza na okraji mesta pri známych prameňoch, varia v nej tradičné macedónske jedlá a hrá v nej živá macendónska ľudová hudba. Ľudia tancujú, spievajú a je tam naozaj veselo. V tento večer som prvýkrát videla pravú balkánsku zábavu hlavne v podaní môjho domáceho Joceho.  Keď som sa v noci vrátila späť do ubytovania, uvedomila som si, že túto maličkú balkánsku krajinu začínam mať veľmi rada.

2 Comments

1. […] Jediné helénske divadlo v Macedónsku. Doteraz v ňom bývajú predstavenia, aj keď nemá zachovanú hornú časť. […]

2. […] Jediné helénske divadlo v Macedónsku. Doteraz v ňom bývajú predstavenia, aj keď nemá zachovanú hornú časť. […]