Jednodňový výlet z Ohridu do kláštora svätého Nauma

Kláštor Saint Naun

Kláštor svätého Nauma je veľmi populárne a turistické miesto v blízkosti Ohridu. Takmer každý turista, ktorý je v Ohride dlhšie ako jeden deň navštívi aj tento kláštor. Do kláštora sv. Nauma sa dá dostať dvoma spôsobmi – loďou, autobusom alebo zdieľaným taxíkom.

Rozhodla som sa ísť do kláštora neskôr autobusom, pretože loď z prístavu v Ohride odchádza o 10.00 a turisti majú potom obmedzený čas v kláštore, aby stihli loď naspäť. Ráno som prišla na autobusovú zastávku, ktorá sa nachádza oproti Ohridskej banky. Čakala som na priamy autobus a pýtala som sa ľudí, aby som sa uistila, že nejaký skutočne príde. Autobusy odchádzajú z Ohridu niekoľkokrát do dňa a jedna cesta stojí 110DEN. Tesne pred tým ako mal autobus prísť, prišlo auto označené taxi a vodič mi povedal, že môžem ísť s ním za cenu 100 DEN, že pôjdeme viacerý na ten smer. Najskôr som neverila, ale ľudia mi potvrdili, že je to niečo ako zdieľaný taxík. Tak som si zvolila tento pohodlnejší spôsob. Cesta je pekná, prechádzate dedinami, ktoré sa nachádzajú na pobreží jazera.

Na parkovisku som sa dohodla so šoférom, že ma zoberie aj naspäť do Ohridu a ukázal mi reštauráciu, kde by sme sa mali v určenú hodinu stretnúť. Dohodli sme sa, že mu zaplatím za obe cesty, keď prídeme do Ohridu.
Ja som išla na prehliadku kláštora. Celý areál je naozaj veľmi pekne upravený. Najskôr prechádzate promenádou pri jazere, kde sa nachádza niekoľko reštaurácií.

Kláštor sv. Nauma

Pri samotnom kláštore sa nachádzajú pekne upravené záhrady s miestami na posedenie. Spoločnosť mi robili pávy. Dokonca som videla aj jedného albínskeho páva.

albínksy páv

Kláštor svätého Nauma bol postavený v roku 905 mníchom sv. Naumom. Ľudia veria, že keď položíte ucho na mníchovu rakvu vo vnútri kostola, môžete stále počuť tlkot jeho srdca. Ikony v tomto kláštore sú jedny z najlepších v oblasti náboženského maliarstva na Balkáne.

Kláštor sv. Nauma

Kláštor svätého Nauma

Pod kláštorom sa nachádza ešte jeden menší kostolík.

kláštor

Ak máte čas môžete si vziať loďku a ísť na krátky výlet k prameňom. Loďka stojí okolo 500-600 denárov.

Bol čas, aby som znova stretla môjho vodiča taxíka. Išla som teda do reštaurácie, kde sme mali dohodnuté stretnutie. Bolo tam veľa ľudí, ale jeho som ho nikde nevidela. Išla som sa pozrieť na parkovisko, či nečaká tam. Nebol ani tam. Tak som sa vrátila spať do reštaurácie, čakala ešte chvíľu a vrátila sa znova na parkovisko a spýtala som sa ľudí, ktorí vyberali parkovné. Povedali mi, že vodič taxíka našiel ďalších ľudí a išiel s nimi do Ohridu. Takže tam som mala jednu cestu nechtiac zadarmo.

Autobus mi mal ísť za pol hodinu, išla som sa najesť do príjemnej reštaurácie na pobreží, a keď som prišla späť objavil sa druhý vodič taxíku, ktorý mňa a ďalších dvoch ľudí za tú istú cenu odviezol do Ohridu.

Inak, v kláštore som videla viacero veľkých výletných lodí, ktoré prichádzali v pravidelných intervaloch, takže počas sezóny nejde iba jedna loď o 10.00 ako sa na internete väčšinou píše. Lístok stojí 10 Eur. Hodinu sa plavíte do kláštora, hodinu ostanete na mieste a ďalšiu hodinu cestujete späť do Ohridu.

kláštor Naun

Rozpisy autobusov, ktoré idú priamo do kláštora nájdete na autobusovej stanici – stačí ak tam zavoláte. Autobusy stoja aj na autobusovej zastávke blízko centra oproti ohridskej banky.

Zistila som, že tesne pred príchodom autobusu prídu taxikári. Ak majú viacero ľudí na ten smer odvezú vás až na miesto dokonca za menej peňazí ako stojí autobus.